30 Ocak, 2024

Özel Günlere ve Sezonlara Göre Paketleme Rehberi

Sezonlara göre belirlenen paketleme stratejileri, güçlü bir izlenim bırakmak isteyen işletmeler için tüketiciler üzerinde büyük etkiler bırakabilir. Geçmişte sezonluk paketleme stratejilerinin müşterilerin üzerinde büyük yankı uyandıran bir tanıtım aracı olduğu hakkında birçok araştırma yapıldı ve günümüzde ise hem işletmeler hem de tüketiciler her geçen gün bu tanıtım aracını kendi deneyimleri ile tecrübe ediyor.

İyi tasarlanmış sezonluk ambalajlar, markaların diğerlerinden farklılaşmasını, paketlerin tüketicilere daha farklı bir müşteri deneyimi sunmasını ve daha fazla pazar payı elde etmesini sağlar. Bununla birlikte sezonlara göre paketleme en iyi şekilde, arkasında bir strateji yatıyorsa kullanılır. Doğru bir şekilde yürütülürse müşterilerde gerçekten yankı uyandırabilir ve satışlarınızı artırabilir, ancak yeterince iyi düşünülmezse müşterileri uzaklaştırabilir ve gelirinizi düşürebilir.

Peki mükemmel dengeyi nasıl kurarsınız? Markanız için en iyi seçimin ne olduğuna karar vermenize yardımcı olmak için bu makale için sezonluk paketlemeyle ilgili her şeyi sizler için bu rehberde inceleyip derleyeceğiz. Şimdi gelin aklınızda oluşan bazı sorulara cevap verelim.

Özel Günler ve Sezonlar İçin Farklı Bir Paketleme Stratejisi ve Farklı Ambalajlar Kullanmalı Mıyım?

Sezonlara göre paketleme ürününüze göre değişiklik gösterecektir ancak işinizi olumlu yönde etkileyebileceğinden şüpheniz olmasın. İster B2B yani işletmeden işletmeye ister B2C yani işletmeden müşteriye olsun, bir tür mevsimsel unsura sahip olmak kesinlikle yardımcı olacaktır.

Ancak temalara ne kadar ineceğiniz ve tasarımınızı nasıl uygulayacağınız işinize ve müşteri kitlenize bağlı olacaktır. B2B için daha incelikli ve abartısız sezonluk paketleme, çok sarsıcı olmadan daha iyi bir izlenim yaratmaya yardımcı olabilir. Müşteriyle karşı karşıya olan yani B2C işletmeler için, büyük ve gösterişli bir mevsimlik ambalaj türü tercih etmek, müşteri deneyimini yükseltmeye ve markanızı öne çıkarmaya yardımcı olabilir.

Elbette belirlediğiniz stratejinin size uygun olup olmadığına karar vermenize yardımcı olmak için pazardaki rakip işletmelerin neler yaptığını görmek her zaman yararlıdır. Asıl soru, işletmeniz için en iyi sezonluk ambalaj türünün nasıl tasarlanacağıdır.

Özel Günlere ve Sezonlara Göre Belirlenen Paketleme Stratejisi Ne Zaman Kullanılır? 

Sezonluk özel günler için paketlemenin işletmeniz için muhtemelen uygun olduğuna karar verdiğiniz ve buna uygun bir paketleme stratejisi oluşturdunuz peki bunları hangi günlerde ve sezonlarda uygulamaya geçireceksiniz? Çoğu işletme, markalarına en uygun olan zaman aralıklarını seçerek özel paketleme operasyonlarını büyük günlere ve tatillere sığdırma eğilimindedir.

Tüm tatiller müşteriniz için uygun olmayabilir, bu nedenle ambalajınızı tasarlamak için seçtiğiniz tatilin hedef tüketici kitlenizde yankı uyandırdığından emin olun. Örneğin markanız kışlık giysiler ile ilgileniyor ve tüketicilere bu tarz ürünler sunuyorsa yaz tatili için sezonluk ambalajlara yatırım yapmanız pek mantıklı olmaz.

Genel olarak, mevsimsel paketleme aşağıdaki durumlar ve/veya sezonlar etrafında tasarlanır:

  • Yılbaşı
  • Sonbahar Sezonu
  • Yaz
  • Sevgililer Günü
  • Cadılar Bayramı (Halloween)
  • Dini Bayramlar
  • Bölgesel ve Ulusal Bayramlar
  • Büyük Kitlesel Olaylar
  • Şirketlerin Kilometre Taşları
  • İndirim Sezonları

İşletmeniz İçin Belirlediğiniz Özel Günler ve Sezonlar İçin Planlama 

Peki, planlamaya ne kadar önceden başlamalısınız? Ne kadar erken o kadar iyi! Gerçek şu ki, sezonluk paketleme her büyüklükteki işletme için oldukça büyük bir pazarlama yatırımıdır. Bu yüzden seçimlerinizi optimize etmeniz ve tasarım yinelemelerinden numuneleri test etmeye kadar hiçbir şeyi aceleye getirmediğinizden emin olmanız önemlidir.

Piyasadaki rakiplerinizin aynı fikre sahip olması ve bu tarzda bir strateji belirlemesi muhtemeldir, bu nedenle yapabileceğiniz en iyi şey rakiplerinizden bir adım önde olup ileriyi planlamak ve mümkün olduğunca gecikmelerden ve sorunlardan kaçınmaktır. Belirlediğiniz strateji sezonluk ambalajlarınızla müşterilere hizmet verme kapasitesine ve zamana sahip olmanızı sağlar.

Tasarım ve üretim sürecinin sorunsuz ilerlemesi için ideal olarak planlama sürecinin özel gün ve sezonlardan 2 ila 6 ay önce başlaması gerekir. İşletmelerin kapsamlı deneyimlerine dayanarak, özel gün ve sezon için hazırladığınız ambalajın gerçekten elinize geçip hazır olması süreci 6-8 hafta veya 8-12 hafta sürebilecektir.

Ancak nakliye sürelerinin Black Friday gibi indirim sezonlarına yakın zamanlarda değişebileceğini unutmayın, bu nedenle meydana gelebilecek gecikmeler için yeterli zaman bıraktığınızdan emin olun. Zamanın ve sürecin uzaması; deneyime, işletmelerin ne kadar dahil olduğuna, tasarım sürecinin nasıl olduğuna, ambalaj malzemelerinin mevcudiyetine, ne kadar test ve prototip oluşturmaya ihtiyaç duyulduğuna bağlı olarak çok değişecektir. Bahsedilen ortalama süre, ürünlerinizin paketlenmesi ve dağıtılması için geçen süreyi içermez. Ürünlerinizi ve ambalajlarınızı lansmana hazırlamak için sürece fazladan 2 hafta daha eklemelisiniz.

Zamanın yanı sıra, mevsimsel paketleme planlarını etkileyebilecek çeşitli başka faktörler de vardır. Ambalajın zamana duyarlı doğası nedeniyle, gecikme olmamasını ve ambalajın planlandığı gibi piyasaya sunulmasını sağlamak için lojistik ve diğer faktörlerin de önceden koordine edilmesi önemlidir.

Sezonluk Ambalajlar İçin Tasarım İpuçları

Paketlemelerinizde tarafsız ve zamanının ötesinde bir dile sahip olan tasarımları kullanmak önemlidir. Ürünün raf ömrünü olay gününün ötesine uzatmak ve zaman hassasiyetini azaltmak için ambalaj üzerinde nötr bir dil kullanmaya çalışın.

Ambalaj kağıdı ve temizlik kağıdı gibi ek öğelere ihtiyaç duymayan kolay bir yapısal tasarım oluşturmak, müşterilerin alıp gitmesini kolaylaştırabilir.

Koleksiyonluk ve sınırlı sayıda üretilen ambalajlar oluşturmak, sadık bir müşteri tabanı oluşturmanın harika bir yoludur ve satışları artırmak için yıldan yıla yararlanabileceğiniz uygulamalardan biridir.

Müşterilerinizin ürünlerinizin hâlâ satışta olduğu yani markanızın piyasada aktif bir şekilde operasyon yürüttüğü bilincini oluşturmak için ambalajınızın markanızla bütünleştiğinden emin olun. Bir sezon için yeniden markalaşıyorsanız, bunun ambalajınızın dışına da yansıtıldığından emin olun. Örneğin bu düzenleme ve stratejilerinizi sosyal medyada tüketicilerle paylaşabilirsiniz.

Fazladan bir yol kat etmek istiyorsanız, bir olayı kutlamak veya alıntılamak için mevsimlik ürünler ve ambalajlarla uyumlu edisyonlar da oluşturabilirsiniz.

Maliyet konusuna gelirsek ucuz daha doğrusu kalitesiz paketleme sadece markanızı olumsuz etkilemekle kalmaz, aynı zamanda ürünün kendisinde hasara ve sorunlara da yol açabilir. Daha yüksek kalitede ambalajlar için bütçe ayırın ve sezonluk ambalajlarınızın işlevsel ve güzel olmasını sağlamak için uzmanlarla çalışın.

Bazen özel günler ve sezonlarda kullandığınız ambalajınız için doğru ilhamı bulmak zor olabilir. Herkesin farklı zevkleri ve fikirleri olsa da, sizlere benzersiz ambalajlarınız için yaratıcılığınızı ateşlemenize yardımcı olacak özel gün ve sezonlar için size bazı fikirler ve tavsiyeler vereceğiz.

Uygun Maliyetli Alternatifler

Küçük işletmeler için sezonluk paketlemeye mali olarak ulaşılamıyor gibi görünse de, seçtiğiniz sezona ekleme yapmanın küçük, uygun maliyetli yolları vardır. Örneğin, birçok e-ticaret markası, yeni yıl neşesini yaymak için yılbaşı temalı kağıt mendil veya promosyon eklerini tercih ediyor. Ayrıca, yeni yıl sezonu için hediye paketleri oluşturmak üzere kurdele gibi basit öğeler eklemek, raftaki rakiplerinizden sıyrılmak için ihtiyaç duyduğunuz özel öğeyi ekleyebilir. Yine de bunların hepsi sektördeki yerinize bağlıdır, ancak bazen en küçük pazarlama ve paketleme yatırımı bir gelir akışı sağlayabilir.

Yılbaşı İçin Paketleme Fikirleri




Cadılar Bayramı (Halloween) İçin Tasarım Tavsiyeleri

Cadılar Bayramı, yaratıcı (aynı zamanda da ürkütücü) olmak için çok fazla alan olduğundan, işletmeler için, özellikle de işletmeden müşteriye yani B2C olan şirketler için popüler bir seçim olma eğilimindedir.

İşletmenizin sattığı ürünlerin türüne bağlı olarak Cadılar Bayramı, işletmenizi pazarlamanın ve pazarlama stratejinize uygun ilginç sezonluk ambalajlar oluşturmanın eğlenceli bir yolu olabilir.

Turuncu, siyah, mor ve diğer koyu renkler gibi farklı renk kombinasyonlarını tercih edebilirsiniz. Ön plana çıkan abartılı ve vintage tasarımlarla lüks bir marka görünümü verebilirsiniz. Ayrıca hayaletler, balkabakları, zombiler ve daha fazlası gibi görüntüler de ekleyebilirsiniz. Tam olarak ürkütücü rotaya gitmeyi veya incelikli görüntüleri tercih etmeyi seçebilirsiniz, bu yüzden özel gün ve sezonlarda yapacaklarınız oluşturmak istediğiniz paketleme stratejisine bağlı.

Milli ve Dini Bayramlar İçin Paketleme Tavsiyeleri

Kurban ve Ramazan Bayramı gibi dini bayramlar, dini bir temaya çok fazla girmeden fikir bulmak zor olabileceğinden, daha zorlu bir tasarım sürecidir. Bu nedenle kültürel bir tasarımı tercih etmek daha kolaydır çünkü bu daha tarafsızdır ve daha geniş bir kitleye hitap etme olasılığı yüksektir. Ayrıca doğal unsurlar ve pastel renkler içeren mutlu, neşeli ambalajlar bu tür dini bayramlarda genellikle çok popülerdir.

Milli bayramlarda ise siyasi mesajlara yer vermeden paketleme stratejinize uygun olarak daha tarafsız bir tasarım seçmelisiniz.

Sevgililer Günü İçin Tasarım Tavsiyeleri 


Her işletme için her zaman uygun bir seçenek olmasa da, yaratıcı olmak ve işletmenin operasyonlarını yürüttüğü sektöre uygun bir özel gün ve sezon sahiplenmek için pek çok fırsat bulunuyor.

Örneğin Hershey, sevgililer gününü öpücükleriyle fethetti. Çok basit ama etkili bir marka stratejisi, bu markayı bu özel günün yüzü haline getirdi. Çikolata ve sevgililer gününün birbiriyle bağlantılı olduğu doğru olsa da, yine de kendi sektörümde markasını optimize eden bir markanın harika bir örneğidir.

Sevgililer Günü sevimli ve aşkla dolu olma eğilimindedir, bu nedenle kırmızı ve pembe gibi tatille ilişkilendirilen cesur renkleri seçebilir; kalpler, fiyonklar, aşk tanrıları ve daha fazlası gibi görüntüleri birleştirerek markanıza uygun farklı ambalajlar oluşturabilirsiniz. Bu markanızın pazarlaması için oldukça büyük bir fırsat.

Sezonluk paketleme oldukça göz korkutucu görünse de pazarlama yatırımları çoğu zaman kendi masrafını çıkarır. Bu tür yatırımlar markanızı yenilemenin ve müşterilerinizin dikkatini yeniden odaklamanın harika bir yoludur. Büyük markaları düşünün kesinlikle bayramlar, bahar ve/veya sevgililer günü temalı ambalajları vardır. Bu büyük markalar oluşturdukları bu paketleme stratejileri sayesinde sektördeki marka varlıklarını geliştirerek satışlarını arttırırlar.

Özel günlere ve sezonlara göre paketleme rehberini derlediğimiz bu içeriğimizde paketleme stratejileriniz için önemli tavsiyelere yer verdik. Paketleme hakkında daha fazla fikir ve tavsiye için Packmore Blog’u ziyaret edebilirsiniz.